איך לבדוק אם הצמיגי הרכב תקינים?

איך לבדוק אם הצמיגי הרכב תקינים?

4 דברים עיקריים שיש לבדוק: עומק חריצים, שנת ייצור, סדקים – יובש ונפיחויות, לחץ אוויר

1. עומק חריצים

  • תקין: כאשר עומק החריצים לפחות 1.6 מ"מ (במכוניות פרטיות). אם פחות – לא תקין לטסט.
  • איך לבדוק:
    • קחו מטבח של שקל 1 – הכניסו את הקצה הזהוב לתוך החריץ. אם אתה רואה את כל הקצה הזהוב – הצמיג שחוק מדי.
    • יש גם פסי שחיקה בצמיג עצמו – אם החריץ שווה בגובה לפס – הצמיג גמור.

2. שנת ייצור

  • מומלץ שהצמיג לא יהיה ישן מ-6 שנים, גם אם הוא נראה טוב.
  • איך לבדוק:
    • בצד הצמיג תמצא קוד בן 4 ספרות, לדוגמה: 3021 = שבוע 30 בשנת 2021.
    • אם עברו יותר מ-6 שנים – מומלץ להחליף.

3. סדקים, יובש ונפיחויות

  • סדקים בצדדים, בועות או גבשושיות – לא תקין ולא יעבור טסט.
  • גם אם החריצים נראים בסדר – צמיג עם בועות או סדקים מסכן חיים.

4. לחץ אוויר

  • לחץ נמוך מדי או גבוה מדי פוגע בביצועים ובשחיקה.
  • ניתן לבדוק בתחנת דלק – לחץ אוויר מומלץ מופיע במדבקה על הדלת של הנהג.
  • אם לחץ האוויר נמוך, ולא ביצעתם מילוי אוויר זה מכבר, זה לא חייב להצביע על בעיה, אוויר בורח מהצמיג גם שהצמיג תקין, אבל אם אתם מוצאים את עצמכם ממלאים אוויר כל שבוע או פחות, כאן כבר בטוח שקיימת בעיה.

איך לבדוק אם הצמיגי הרכב תקינים?

מתי אתה יכול להיות בטוח שהצמיגים תקינים?

  • עומק חריצים מעל 2.5 מ"מ
  • אין סדקים, בועות או יובש
  • הצמיגים מתחת לגיל 5
  • הצמיגים מאותו סוג על אותו סרן (קדמיים או אחוריים)
  • לחץ אוויר תקין לפי הוראות היצרן

מתי לגשת לפנצ'ריה לבדיקה מקצועית?

  • אם אינך בטוח איך לקרוא את הנתונים על הצמיג
  • אם אתה רואה סימני סדקים, יובש או גבשושיות
  • אם הצמיגים נראים שחוקים באי-סימטריות (למשל רק בצד אחד) – חובה להגיע לפנצ'ריה.
  • אם עברו מעל 5 שנים ולא זכור מתי הוחלפו
  • אם הרכב "מושך" לצד מסוים בנסיעה – ייתכן בעיה בכיוון פרונט או בצמיגים – חובה להגיע לפנצ'ריה.

טיפ: בבדיקה בטסט הם לא מודדים רק שחיקה – גם סימנים קלים של יובש או גיל יכולים לפסול צמיג.

צמיג לא תקין מסוכן מאוד – הנה הסכנות העיקריות, בקצרה:

  • פיצוץ צמיג במהירות גבוהה – עלול לגרום לאובדן שליטה ותאונה.
  • אחיזה ירודה בכביש רטוב – סכנת החלקה ובלימת חירום לא יעילה.
  • סטייה מהנתיב – צמיגים שחוקים או בלחץ שונה גורמים למשיכת הרכב לצד.
  • בלאי לא אחיד – פוגע בשלדה, בהיגוי ובמערכת הבלמים.
  • אי-מעבר טסט – צמיג לא תקין נפסל מיידית בטסט, גם אם שאר הרכב תקין.

ובכל מקרה הצמיג הוא קריטי לבטיחות הנהג והנוסעים, במקרה של צמיג פגום אם יש ספק, אין ספק, נחליף.