חוסר אנרגיה ומוטיבציה

חוסר אנרגיה ומוטיבציה

כל הזמן עייפה? בתחושת חוסר אנרגיה ומוטיבציה לעשות כלום?

יש מגוון סיבות לחוסר אנרגיה ומוטיבציה ולעיתים זהו עוד תסמין של תסמונת העייפות הכרונית או דאבת השרירים פיברומיאלגיה

חוסר אנרגיה ומוטיבציה על פי רוב קשורים זה בזה ובהחלט משפיעים זה על זה.

אם חוסר אנרגיה מצביע על תחושה פיזיולוגית, חוסר מוטיבציה מצביע על מעורבות של מצב רוח, ולעיתים תחושה רגשית ולעיתים תחושה רגשית הנלווית לכך.

ראוי לציין כי חוסר אנרגיה ומוטיבציה אינם תמיד כרוכים זה בזה אך כאשר הם משולבים ומקבלים מימד כרוני מומלץ להיעזר בגורם מקצועי למציאת הדרך המתאימה להתמודדות עם המצב.

חוסר אנרגיה ומוטיבציה הן תופעות שמתייחסים אליהם גם בגישות רפואה אלטרנטיבית כגון נטורופתיה, איורוודה, רפואה סינית וכו', וכן וגם בתחומי בריאות הנפש והפסיכולוגיה.
בתחום הרפואה הסינית יחפשו חסימות אנרגטיות של הצ'י, תפקודי כבד וכו' בעזרת אבחון של דופק ו/או זרימה אנרגטית, אירידולוגיה גם היא כלי אבחוני מקובל ברפואה אלטרנטיבית.

ראוי לציין כי אלה אינן עומדות בסתירה לבדיקות קונבנציונליות כאשר הן נערכות על פי הנחיות של רופא מטפל.

חוסר אנרגיה ומוטיבציה

אז למה אין לי כוח ואני מרגישה חוסר אנרגיה ומוטיבציה

אם את כל הזמן עייפה ייתכן ואת חווה תופעות הנלוות לחוסר איזון הורמונלי חריף או נסתר, או גבולי של תת פעילות בלוטת התריס, בעיות אנמיה, ועוד.

אולי את חווה סימפטומים הנלווים לתסמונת פיברומיאלגיה שאחד הסימפטומים שלה הוא גם חוסר אנרגיה עם תחושה שאת עייפה כל הזמן.

  • אם את כל הזמן עייפה אולי כדאי לנסות להגביר פעילות גופנית וקוגניטיבית?
  • מצבים רפואיים ואפילו טיפולים כגורמים לכך שאת כל הזמן עייפה
  • אסטרטגיות התמודדות אפשריות עם חוסר אנרגיה ומוטיבציה
  • אסטרטגיות התנהגותיות למניעת תחושת חוסר אנרגיה ומוטיבציה

מהן הסיבות האפשריות לחוסר אנרגיה ומוטיבציה

כן חוסר אנרגיה ומוטיבציה יכולים להיות סימפטום של מגוון רחב של מצבים המבטאים חוסר איזון תפקודי כזה או אחר למשל מצבי רוח קיצוניים ולא רק של בלוטת התריס – תירואיד.

בין אם אתם חווים תופעות של עייפות וחוסר אנרגיה בגוף בשל הפרעות שינה מכל סיבה שהיא וגם אם אתם ישנים כהלכה אך עדיין עייפים כל הזמן ייתכן שיש צורך בסיוע של גורם מקצועי.

בעיקר אם המצב הוא כרוני, חוסר אנרגיה ומוטיבציה יכולות להיות לעיתים רק סימפטום אשר נובע ממגוון סיבות אפשריות.

יכולות להיות סיבות שונות לחוסר אנרגיה ומוטיבציה, ולעתים קרובות הסיבות הללו יכולות לחפוף או להשפיע ההדדית אחת את השניה.

להלן מספר גורמים נפוצים לחוסר אנרגיה ומוטיבציה

חוסר שינה: אי שינה משקמת מספקת הוא אחד הגורמים העיקריים לירידה באנרגיה ומוטיבציה.
זה יכול להוביל לתחושה שאת כל הזמן עייפה ואף לפגיעה בתפקוד הקוגניטיבי.

מתח: מתח רגשי כרוני מכל סיבה שהי יכול להיות מתיש נפשית ופיזית, מה שמוביל לקושי במציאת האנרגיה והמוטיבציה גם למשימות יומיומיות פשוטות.

בעיות בריאות הנפש: מצבים כמו דיכאון וחרדה יכולים לשאוב לאורך זמן ולנקז את האנרגיה והמוטיבציה ולהותיר תחושה שאת כל הזמן עייפה. מצבים רגשיים אלו משפיעים גם על מצב הרוח והתפקוד הקוגניטיבי.

תזונה לקויה: תזונה חסרת רכיבי תזונה חיוניים מצד אחד, ומצד שני עשירה מדי בסוכרים ומזון מעובד, עלולה להוביל לתנודתיות חריפה ואחרי עלייה באנרגי, נפילה חדה מלווה בתחושת חוסר אנרגיה שיכולה להשפיע על המוטיבציה.

חוסר אנרגיה ומוטיבציה בשל התייבשות: אפילו התייבשות קלה הנובעת מחוסר שתיית מים עלולה לגרום לעייפות וחוסר מוטיבציה. חשוב לשמור על צריכת נוזלים מספקת בדגש על מים ולא על שתייה ממותקת.

אם את כל הזמן עייפה אולי כדאי לנסות להגביר פעילות גופנית וקוגניטיבית?

חוסר בפעילות גופנית: ישיבה ממושכת יומיומית (כחלק מהעבודה, שעות הפנאי ו/או הרגל חיים) יכולה לתרום לרמות אנרגיה נמוכות.
ידוע כי פעילות גופנית סדירה (גם אם לפרקי זמן קצרים) מגבירה את הערנות, האנרגיה והמוטיבציה.

שעמום וחוסר עניין: עיסוק במשימות, עבודה ופעילויות שאינן מעניינות אתכם יכול לגרום לכם להרגיש חסר מוטיבציה.
שילוב פעילויות שאתם יותר נלהבים מהן יכול לעזור ולשפר את תחושת האנרגיה.

חוסר אנרגיה ומוטיבציה במצב של חוסר מטרות: חוסר ביעדים ברורים ומשמעותיים עלול להוביל לתחושת חוסר תכלית וירידה במוטיבציה לביצוע כמעט כל דבר כמעט.

שעות עבודה מוגזמות: עבודה מתמדת ללא הפסקות ביום העבודה, ימי מנוחה או ללא חופשה תקופתית או חג, עלולה לביא לשחיקה מצטברת וגם לגרום לאנרגיה ו/או מוטיבציה ירודה.

גורמים סביבתיים: עומס אנשים, עומס תנועה, עומסי רעש וגורמים סביבתיים אחרים יכולים להוביל לתחושה של חוסר אנרגיה ואף להשפיע על היכולת להתרכז ולהתמקד ולממש גם מטרות אשר במצב אחר היו מעוררות מוטיבציה שמאפשרת להשיג את המטרות.

תחושת בדידות וניכור סביבתי וחוסר תמיכה כמקור לחוסר אנרגיה ומוטיבציה: היעדרה של תמיכה חברתית סביבתית, או תחושת בידוד וניכור חברתי, יכולים לדכא את המוטיבציה ואף לגרר תחושת חוסר אנרגיה.

מצבים רפואיים ואפילו טיפולים כגורמים לכך שאת כל הזמן עייפה

בעיות בריאותיות כגורם מוביל לחוסר אנרגיה ומוטיבציה: מצבים רפואיים מסוימים, כגון אנמיה, בעיות בבלוטת התריס או תסמונת עייפות כרונית, עלולים לגרום לאנרגיה נמוכה מתמשכת.

חוסר אנרגיה ומוטיבציה בעקבות טיפול תרופתי תרופות: לחלק מהתרופות יכולות להיות תופעות לוואי המתבטאות תחושת עייפות תמידית ואפילו תחושת חוסר מוטיבציה.

במקרים של טיפול תרופתי מומלץ לא לעשות כל שינוי ללא התייעצות עם הגורם המטפל.

התייעצו עם נציג קופת חולים שלכם (רופא, אחות, רוקח) אם אתם חושבים שזה המקרה.

שימוש לרעה בסמים, אלכוהול יכול לגרום לתחושת חוסר אנרגיה ומוטיבציה ירודה: שימוש מוגזם וחסר גבולות באלכוהול, סמים, או אפילו הפרזה בצריכת קפאין עלולים לשבש את רמות האנרגיה ולהשפיע גם על המוטיבציה.

חילופי עונות ושינויי מזג אוויר יכולים לגרום לחוסר אנרגיה ומוטיבציה: הפרעה רגשית עונתית (Seasonal affective disorder – SAD) יכולה להוביל למוטיבציה ואנרגיה נמוכה בתקופות ועונות ספציפיות של השנה, בדרך כלל בחורף.

זיהוי הגורם הספציפי של האנרגיה והמוטיבציה הנמוכים שלכם יכול להיות מכריע בטיפול בבעיה בצורה יעילה בכל דרך שאתם בוחרים לעצמכם.

נציין כי אם חוויתם תסמינים מתמשכים וחמורים, מומלץ להתייעץ עם איש טיפול מקצוע לשם הערכה נכונה והדרכה כיצד לשפר את האנרגיה והמוטיבציה שלך.

חוסר אנרגיה ומוטיבציה

אסטרטגיות התמודדות אפשריות עם חוסר אנרגיה ומוטיבציה

הרשימה שלפניכם אינה מהווה חלופה להנחיות וייעוץ על ידי גורם מקצועי העוסק בתחום.

אם את מרגישה כל הזמן עייפה אולי תרצי לנסות ולבחור את אחת האסטרטגיות המוצעות לעיל כאפשרות להתמודד ואולי לשנות את תחושת חוסר האנרגיה והמוטיבציה וההרגשה שאת כל הזמן עייפה.

  • שינה: ודאו כי אתם מקבלים מספיק שעות שינה אשר מאפשרות את תהליך השיקום הפיזיולוגי והמנטלי. נסו להגיע ל 7-9 שעות שינה משקמת איכותיות בכל לילה.
    שינה לקויה יכולה להשפיע באופן משמעותי על האנרגיה והמוטיבציה שלכם
  • תזונה: צריכת תזונה מאוזנת הכוללת הרבה פירות, ירקות ודגנים מלאים וקטניות יכולה לספק לגוף את רכיבי המזון המזינים הדרושים לשמירה על רמת אנרגיה רצוייה.
    הימנעו מצריכת עודף סוכר ומזונות מעובדים, מכיוון שהם עלולים להוביל לנפילה ושחיקת האנרגיה.
  • צריכת נוזלים: הקפידו על שתייה מספקת של מים לאורך כל היום כדי להבטיח רמת נוזלים נאותה בגוף.
    התייבשות יכולה לגרום לחוסר אנרגיה ועייפות ולהפחית את המוטיבציה.
  • הקפידו על פעילות גופנית: פעילות גופנית סדירה יכולה להגביר את האנרגיה והמוטיבציה שלך על ידי שחרור אנדורפינים.
    אפילו הליכה קצרה באמצע היום יכולה לעשות הבדל משמעותי.
  • הימנעות מצבירת מתחים: רמות גבוהות של מתח שנצבר יכולות לשאוב את האנרגיה והמוטיבציה שלכם ו"לרוקן את המצברים".
    תרגלו טכניקות להפחתת מתח כמו מדיטציה, נשימות עמוקות, יוגה או כל טכניקה אחרת שמאפשרת לכם תחושת הירגעות והרפייה.

אסטרטגיות התנהגותיות למניעת תחושת חוסר אנרגיה ומוטיבציה

  • הגדירו מטרות ביניים קטנות ברות השגה: כאשר אתם חשים חוסר מוטיבציה התחילו לפעול על ידי בחירת מטרות קטנות מיידיות אשר ניתנות להשגה.
    ההשגה של מטרות קטנות יכולה להגביר את תחושת הביטחון העצמי ולשפר את המוטיבציה ותחושת האנרגיה שלכם לקראת התמודדות עם משימות גדולות יותר.
  • צרו שגרה יומיומית: קבעו לעצמכם שגרה יומית עם מספר מטרות שימושיות של חיי יומיום מטרות הניתנות להשגה בקלות ועונת על הצרכים שלכם.
    שגרה יומיומית מספקת תחושת מסגרת וחיבור עם הסביבה מבנה לצד השגת המטרות.
    קיום לוח זמנים מוגדר יכול לעזור לכם לשמור על רמת מוטיבציה המאפשרת תפקוד סביר.
  • חלק משימות ללתת מטרות קטנות יותר: כאשר אתם מתמודדים עם משימה אשר מעוררת רתיעה, חלקו אותה באופן יזום וברור לתת משימות קטנות יותר אשר ניתנות למילוי.
    קל יותר לשמור על מוטיבציה כשאתם חשים השגת מטרות (אפילו הקטנות ביותר) ובאופן כללי רואים התקדמות.
  • חפשו השראה ממקור חוץ: חפשו השראה מתוך ספרים, פודקאסטים, סרטים או על ידי התחברות עם אנשים שחולקים את תחומי העניין שלכם.
    זה יכול לעורר מחדש את המוטיבציה שלכם גם אם היא נשחקה.
  • הסירו מדרככם הסחות דעת: נסו לזהות ולמזער גורמי הסחות דעת שעלולות לפגוע במוטיבציה שלכם, כגון מדיה חברתית, עומס חברתי או רעשי רקע מוגזמים וכו'..
  • אל תקשו על עצמכם יתר על המידה חמלו על עצמכם: גלו הבנה עצמית אל הקשיים שאתם נתקלים בהם. אל תהיו קשה מדי עם עצמכם אם במקרה יש לכם יום שבו המוטיבציה נמוכה.
    קבלו את המצב כנורמלי וזמני ונסו שוב מחר.
  • עזרה מקצועית: אם את חשים כי חוסר אנרגיה ומוטיבציה שאתם חווים היא תופעה מתמשכת אשר משפיעה באופן משמעותי על חייך ואינה עוברת מומלץ להיוועץ בגורם מקצועי לקבלת עזרה.
  • כדאי לציין כי דיכאון, חרדה ובעיות נפשיות אחרות יכולות להשפיע על המוטיבציה ותחושת חוסר אנרגייה ודורשים טיפול ועזרה מגורם מקצועי.

לסיכום:

זה נורמלי שיש ימים שבהם האנרגיה והמוטיבציה שלכם נמוכים (בעיקר אם אתם יכולים להסביר זאת לעצמכם וזהו מצב זמני.

המפתח הוא להשתמש באסטרטגיות אלה בעקביות ולהפוך אותן לחלק מחיי היומיום שלכם כדי לשפר את רמות האנרגיה והמוטיבציה הכוללות שלכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *